ZAKŁADU POPRAWCZEGO W TRZEMESZNIE
Organizacja Zakładu Poprawczego w Trzemesznie
Zakład Poprawczy w Trzemesznie jest zakładem poprawczym o wzmożonym nadzorze wychowawczym – powołanym zarządzeniem Ministra Sprawiedli-
wości
Zakład Poprawczy w Trzemesznie jest placówką przeznaczoną dla chłopców zdemoralizowanych w wysokim stopniu, wobec których sąd orzekł umieszczenie w tego rodzaju zakładzie oraz dla wychowanków dezorganizujących pracę w innych zakładach , którzy ukończyli 16 lat a w wyjątkowych przypadkach 15 lat.
Podstawowym zadaniem placówki jest wychowanie resocjalizacyjne, zmierzające do możliwie wszechstronnego rozwoju osobowości oraz przygotowania do samodzielnego życia w społeczeństwie.
W skład zakładu wchodzą :
internat,
szkoła podstawowa
gimnazjum
zasadnicza szkoła zawodowa
warsztaty szkolne
zespół diagnostyczno – korekcyjny
inne działy zapewniające realizację zadań zakładu
Zadania podstawowe zakład realizuje poprzez:
zintegrowaną działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły, internatu i warsztatu
udział w życiu środowiska lokalnego
współpracę z rodzinami wychowanków
współdziałanie z organizacjami i instytucjami w zakresie udzielania pomocy wychowankom w usamodzielnieniu się
oddziaływanie terapeutyczne
Szczegółowy opis oferty
Działalność internatu
Internat – serce zakładu – jest miejscem przyjaznym, błyszczącym czystością i porządkiem. Pokoje wychowanków są wygodne, wyposażone w przepisowe sprzęty; stanowią dobre miejsce do wypoczynku, relaksu; są enklawą prywatności. Świetlice każdej z pięciu grup wychowawczych są przestronne, jasne, posiadają swój styl i klasę; zaaranżowane na podobieństwo rodzinnego pokoju dziennego; zapewniają wygodne warunki do przebywania, odpoczynku, pracy. W internacie znajdują się również pomieszczenia – systematycznie modernizowane- kół zainteresowań, w których wychowanek może rozwijać swoje zainteresowania, realizować swoje pasje, uczyć się różnych umiejętności i je doskonalić. Biorąc udział w zajęciach kół wychowanek znajdzie tam oprócz satysfakcji uznanie, potwierdzenie posiadanych talentów oraz nabierze przekonania, że sukcesy zawsze poprzedza trudna, żmudna praca.
W internacie działają następujące koła zainteresowań :
sportowe
plastyczne
muzyczne
politechniczne
filmowe
komputerowe
koło biblioteczno-czytelnicze
Każde z tych kół uczy specyficznych umiejętności, poza tym :
rozbudza i rozwija wrażliwość wychowanka oraz jego indywidualne zdolności i zainteresowania ,
umacnia wiarę wychowanka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów,
stwarza warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji
uwzględnia indywidualne potrzeby wychowanka.
stwarza warunki do indywidualnego i grupowego działania
wprowadza wychowanków do aktywnego uczestnictwa w życiu poprzez rozwijanie ich zainteresowań i zamiłowań
W ramach działalności internatu organizuje się :
Imprezy sportowe:
Dzień Sportu
Wielobój siłowy
Mecze gier zespołowych z drużynami ze środowiska
Jesienny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce siatkowej
Jesienny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce koszykowej
Jesienny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce nożnej
Świąteczny turniej o Mistrzostwo Zakładu w tenisie stołowym
Świąteczny turniej piłki nożnej
Środowiskowy turniej tenisa stołowego szkół ponadgimnazjalnych Trzemeszna
Wielkanocny turniej w unihokeja
Międzygrupowy turniej tenisa stołowego
Wiosenny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce koszykowej
Wiosenny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce siatkowej
Wiosenny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce nożnej
Środowiskowy turniej gier zespołowych szkół ponadgimnzjalnych Trzemeszna
Turniej piłki nożnej Szkół Podstawowych MiG Trzemeszno o puchar Dyrektora Zakładu
Wieloletnie doświadczenia w pracy z młodzieżą społecznie niedostosowaną pozwalają twierdzić, że sport i turystyka to poważni sprzymierzeńcy w osiąganiu wyznaczonych celów w pracy wychowawczo – resocjalizacyjnej.
To właśnie te dziedziny umożliwiają wyzwalanie aktywności w kierunkach społecznie akceptowanych, pozwalają poprzez terapię ruchową rozładowywać napięcia emocjonalne oraz eliminować antagonizmy i różnice w podziałach „drugiego życia”. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej jest najlepszą promocją zdrowego i aktywnego stylu życia. Daje to podstawy do harmonijnego rozwoju młodych ludzi i przygotowuje ich do pełnienia różnych ról społecznych, np. praca zawodowa, wychowywanie własnych dzieci.
Istotnymi celami w pracy resocjalizacyjnej mogą być również :
rozwijanie współzawodnictwa sportowego opartego na zasadzie fair play,
wzmacnianie pozytywnych zachowań,
podnoszenie samooceny wychowanków,
kształtowanie właściwych postaw jako kibiców,
wskazywanie pozytywnych przykładów i autorytetów,
doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespołach,
wskazywanie sposobów pokonywania własnych słabości itp.
Duże znaczenie dla rozwoju sportu ma fakt, że posiadamy bogatą bazę w postaci boiska zewnętrznego do gry w piłkę koszykową, halę sportową na której można rozgrywać turnieje gry w siatkówkę, badmintona , tenis ziemny oraz siłownię. Posiadamy również, stół bilardowy, pełne wyposażenie do LA. Opierając się na tej bazie, możemy zaproponować naszym wychowankom szereg atrakcyjnych imprez, w których każdy znajdzie coś dla siebie.
Na terenie naszego Zakładu działa Uczniowski Klub Sportowy „Kiliński”, w szeregach którego zrzeszeni są nie tylko nasi wychowankowie ale również pracownicy. W zakresie działań UKS nastawieni jesteśmy na organizację zajęć dla wychowanków uzdolnionych sportowo oraz dla wszystkich chętnych chcących skorzystać z aktywnej formy rekreacji i wypoczynku.
W ramach UKS działają następujące sekcje :
piłki nożnej,
koszykówki,
tenisa ziemnego,
bilardowa.
tenisa stołowego
kulturystyka
Konkursy:
Konkurs Mistrzostwo Zakładu w grach stolikowych
Konkurs zadań komputerowych
Konkurs na najlepiej udekorowaną grupę w okresie Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia
Konkurs plastyczny
Turnieje:
Turniej gier logicznych
Jesienny turniej w piłkarzyki
Noworoczny turniej gier i zabaw umysłowych
Turniej gier telewizyjnych „Play Station”
Turniej w darta
Kalambury
Wielkanocny turniej w bilarda
Zajęcie tematyczne:
Zajęcia edukacyjne
Zajęcia z kultury
Zajęcia czytelnicze
Zajęcia w siłowni
Godzina wychowawcza
Bilard
Dart
Piłkarzyki
W okresie wakacji „Spotkania przy grillu”
Ponadto organizuje się :
Imprezy kulturalno – oświatowe poza zakładem : wycieczki, wyjazdy do kina, zwiedzanie okolicznych miejscowości,
Imprezy sportowo – rekreacyjne poza zakładem : udział w biegach , spływach kajakowych, wyjazdy na basen ;oraz udział zwycięzcy zakładowego turnieju Strong – Man w turnieju lokalnym
Spotkania z ciekawymi ludźmi ;pasjonatami , mistrzami w swoim dziedzinach
Działalność szkoły
Wychowanek przebywający w zakładzie może liczyć na ofertę edukacyjną dostosowaną do jego potrzeb, możliwości psychofizycznych; może realizować szkołę podstawową, gimnazjum i szkołę zasadniczą. W przypadku trudności w opanowywaniu materiału programowego wychowanek ma zapewnioną pomoc nauczyciela w trakcie zajęć lekcyjnych, w trakcie zajęć zespołu wyrównawczego a także specjalistyczną pomoc pedagoga prowadzącego rewalidację i pracę terapeutyczną uczniów dyslektycznych. Szkoła zapewnia mało liczne zespoły klasowe, co powoduje możliwość stosowania daleko idącej indywidualizacji wymagań, podejścia i sposobów realizacji programu. Na jakość pracy szkoły i uczniów korzystnie wpływa bardzo dobre wyposażenie klaso -pracowni w najnowocześniejszy sprzęt audiowizualny i zestawy pomocy dydaktycznych.
Szkoła jako jeden z działów pracy resocjalizacyjnej organizuje między innymi takie konkursy jak :
miliard w rozumie
konkurs wiedzy z podstaw przedsiębiorczości
wiedzy polonistycznej
wiedzy matematycznej
szkolny turniej ortograficzny
na najlepszego ucznia w nauce, czytelnictwie i zachowaniu
oraz inne zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami wychowanków
Na terenie szkoły funkcjonują również takie koła zainteresowań jak :
komputerowe,
ekologiczne,
językowe,
sportowe,
teatralne,
młodego majsterkowicza.
Działalność warsztatów
Kształcenie zawodowe wychowanek może realizować wybierając jeden z trzech zawodów : ślusarz, stolarz, murarz. Ponadto może uzyskać przyuczenie do zawodu z drugiej specjalności. Doskonalenie zawodowe jako bardzo istotny element wyposażenia młodego człowieka to problem na który zwraca się szczególną uwagę – dlatego też wychowanek może uzyskać dodatkowe kwalifikacje zawodowe, np. operatora wózków widłowych, czy też skorzystać z efektów starań i poszukiwań szkoleń w ramach funduszy unijnych.
Warsztaty mogą realizować program na wysokim poziomie dzięki stałemu doposażaniu parku maszynowego, nadążającemu za najnowszymi osiągnięciami w tej dziedzinie.
Warsztaty Szkolne Zakładu Poprawczego w Trzemesznie aktywnie współpracują z lokalnymi jednostkami samorządowymi i budżetowymi.
Kierownictwo warsztatów reaguje na potrzeby lokalnego szkolnictwa otwartego. Należy zaznaczyć, że wychowankowie bardzo chętnie i z zaangażowaniem włączają się w tego typu inicjatywy społeczne wiedząc, że w ten sposób pomagają innym osobom potrzebującym, a zwłaszcza dzieciom.
Uczniowie warsztatów od kilku lat sprawują opiekę nad Ogródkiem Jordanowskim położonym przy Zakładzie. Okresowo dokonują w czynie społecznym napraw i remontów elementów wyposażenia placu zabaw takich, jak huśtawki, zjeżdżalnia, piaskownica itp. Warsztaty prowadzą również na bieżąco współpracę z Przedszkolem Samorządowym Nr 1 w Trzemesznie. Uczniowie warsztatów wykonują pomoce dydaktyczne, zabawki oraz elementy dekoracyjne dla dzieci przedszkolnych.
Z uwagi na zamknięty charakter placówki w Trzemesznie organizowane są corocznie wycieczki szkoleniowe do określonych zakładów produkcyjnych. Celem ich jest integracja wychowanków ze środowiskiem otwartym, poznanie nowoczesnych technologii produkcyjnych oraz zorientowanie się w aktualnych potrzebach rynku pracy
Zespół Diagnostyczno – Korekcyjny
Zespół Diagnostyczno – Korekcyjny jest z wychowankiem od momentu przybycia do opuszczenia placówki. Ważnym momentem jest opracowanie dla każdego wychowanka Indywidualnego Planu Resocjalizacji, dostosowanego do potrzeb i możliwości Aktywność wychowanka w realizacji IPR – u gwarantuje mu opuszczenie placówki w zaplanowanym terminie.
Wychowanek może liczyć na pomoc w rozwiązywaniu osobistych spraw, problemów; oznacza to możliwość korzystania z indywidualnej terapii psychologicznej, pedagogicznej, rozmów wspólnego bycia, nabywania umiejętności radzenia sobie z trudnościami, problemami. Wychowanek może liczyć na pomoc w naprawie więzi emocjonalnych z najbliższymi, odnowie tych więzi, w poszukiwaniu rodziców czy rodzeństwa. Wychowanek samotny, bezdomny może przestać bać się przyszłości , gdyż w zależności od potrzeb i możliwości opuszczając zakład nie będzie sam, nie będzie bezdomny. Jesteśmy w stanie załatwić mieszkanie, umieścić wychowanka w jednej z fundacji / Barka. Otwarte Drzwi, Wybieram Wolność/ a to już jest szansa na lepszy start, na lepsze rozpoczęcie nowego , samodzielnego życia. Fundacje to również możliwość spędzenia urlopu w sytuacji gdy nie ma innej możliwości.
Resocjalizacja, praca z młodzieżą nie może mieć prawidłowego przebiegu bez ścisłej współpracy z rodzicami .
Rodzic ma prawo i jest zachęcany do współpracy. Ma prawo do uzyskiwania stałych informacji o jakości zachowania syna, do nieograniczonego kontaktu z pracownikami. Zakład gwarantuje rodzicom pomoc, porady, udział w rozwiązywaniu trudnych problemów rodzinnych , wychowawczych. Rodzice – gdy tylko zechcą – mogą korzystać z pedagogizacji, czyli pomocy w zrozumieniu dorastających synów, na zalecenia dotyczące sposobu pracy z synem po opuszczeniu zakładu jak również w trakcie pobytu; czyli dawanie prawidłowego wsparcia, wzorców, integracji rodziny, konieczności zmiany niektórych cech środowiska rodzinnego.
Pomoc tę świadczymy korespondencyjnie, telefonicznie, w trakcie odwiedzin, w czasie trwania Zjazdu Rodziców- organizowany on jest jeden raz w roku, po zakończeniu roku szkolnego. Rodzice wychowanka nie mogą się czuć osamotnieni, opuszczeni i bezradni, oczekując z lękiem na przybycie syna do domu.
Inne działy
Oferta resocjalizacyjna nie może być oderwana od życia i zajmować się wychowaniem w próżni. Dlatego oferta zakładu to również służba zdrowia ( lekarz pierwszego kontaktu, pielęgniarka, stomatolog, psychiatra) nie tylko dbająca o zdrowie wychowanków i lecząca ich , ale także prowadząca profilaktykę prozdrowotną.
Innym ważnym elementem pracy są posługi duszpasterskie – nabożeństwa, nauki, sakramenty święte.
Ofertę uzupełnia o ubiór , zakupy,wyżywienie ,środki czystości – dział gospodarczy.
Powyższa oferta ma ułatwić, zmotywować wychowanka do realizacji IPR, do
zachowania zgodnego z regulaminem i oczekiwaniami, do czynienia starań o stałe postępy.
W tych warunkach realizowany proces resocjalizacji zawarty w opracowanym Indywidualnym Planie Resocjalizacji powinien przebiegać sprawnie i efektywnie. Realizują go pracownicy pedagogiczni posiadający wyższe, specjalistyczne / co najmniej dwukierunkowe / wykształcenie, dysponujący odpowiednimi do sprawowanej funkcji cechami osobowymi, otwarci na świat, na drugiego człowieka, stale doskonalący swoją wiedzą i umiejętności czyli kompetencje.
Nowoczesność, fachowość, indywidualizacja, wysokie wymagania wobec pracowników, zaspokajanie możliwie wielu potrzeb wychowanka – to oferta dla wychowanka; zwiera ona także wysokie wymagania w stosunku do niego.
Wysoki poziom proponowanych warunków, fachowość kadry pedagogicznej, możliwość wszechstronnego rozwoju, terapia, szkolenie ogólnokształcące i zawodowe, doskonalenie zawodowe, indywidualizacja pracy dostosowana do osobniczych cech i możliwości wychowanka – to gwaranty powodzenia pracy wychowawczej a tym samym sukcesu młodego człowieka, który na jakiś czas znalazł się pod naszą opieką i za którego świadomie wzięliśmy odpowiedzialność.
Warunkiem nie do przecenienia w uzyskaniu sukcesu jest pozytywna aktywność wychowanka poprzedzona akceptacja sytuacji w której się znalazł i chęcią zrobienia czegoś dobrego ze swoim życiem. Wymagania w stosunku do wychowanka są wysokie, ocena stała, dokładna rzetelna. Jesteśmy przekonani, że proponowany sposób pracy i jej jakość nie pozwoli wychowankowi pozostać biernym.
Opr. MN/AL
Data ostatniej aktualizacji: 2021-03-29