Zakład Poprawczy w Trzemesznie

“Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą”
Św. Augustyn

System resocjalizacji

OFERTA RESOCJALIZACYJNA

ZAKŁADU POPRAWCZEGO W TRZEMESZNIE

 

  1. Organizacja Zakładu Poprawczego w Trzemesznie

  2. Zakład Poprawczy w Trzemesznie jest zakładem poprawczym o wzmożonym nadzorze wychowawczym – powołanym zarządzeniem Ministra Sprawiedli-

wości

  1. Zakład Poprawczy w Trzemesznie jest placówką przeznaczoną dla chłopców zdemoralizowanych w wysokim stopniu, wobec których sąd orzekł umieszczenie w tego rodzaju zakładzie oraz dla wychowanków dezorganizujących pracę w innych zakładach , którzy ukończyli 16 lat a w wyjątkowych przypadkach 15 lat.

  2. Podstawowym zadaniem placówki jest wychowanie resocjalizacyjne, zmierzające do możliwie wszechstronnego rozwoju osobowości oraz przygotowania do samodzielnego życia w społeczeństwie.

  3. W skład zakładu wchodzą :

  4. internat,

  5. szkoła podstawowa

  6. gimnazjum

  7. zasadnicza szkoła zawodowa

  8. warsztaty szkolne

  9. zespół diagnostyczno – korekcyjny

  10. inne działy zapewniające realizację zadań zakładu

  11. Zadania podstawowe zakład realizuje poprzez:

  12. zintegrowaną działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły, internatu i warsztatu

  13. udział w życiu środowiska lokalnego

  14. współpracę z rodzinami wychowanków

  15. współdziałanie z organizacjami i instytucjami w zakresie udzielania pomocy wychowankom w usamodzielnieniu się

  16. oddziaływanie terapeutyczne

  17. Szczegółowy opis oferty

 

  1. Działalność internatu

Internat – serce zakładu – jest miejscem przyjaznym, błyszczącym czystością i porządkiem. Pokoje wychowanków są wygodne, wyposażone w przepisowe sprzęty; stanowią dobre miejsce do wypoczynku, relaksu; są enklawą prywatności. Świetlice każdej z pięciu grup wychowawczych są przestronne, jasne, posiadają swój styl i klasę; zaaranżowane na podobieństwo rodzinnego pokoju dziennego; zapewniają wygodne warunki do przebywania, odpoczynku, pracy. W internacie znajdują się również pomieszczenia – systematycznie modernizowane- kół zainteresowań, w których wychowanek może rozwijać swoje zainteresowania, realizować swoje pasje, uczyć się różnych umiejętności i je doskonalić. Biorąc udział w zajęciach kół wychowanek znajdzie tam oprócz satysfakcji uznanie, potwierdzenie posiadanych talentów oraz nabierze przekonania, że sukcesy zawsze poprzedza trudna, żmudna praca.

W internacie działają następujące koła zainteresowań :

  • sportowe

  • plastyczne

  • muzyczne

  • politechniczne

  • filmowe

  • komputerowe

  • koło biblioteczno-czytelnicze

 

Każde z tych kół uczy specyficznych umiejętności, poza tym :

  • rozbudza i rozwija wrażliwość wychowanka oraz jego indywidualne zdolności i zainteresowania ,

  • umacnia wiarę wychowanka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów,

  • stwarza warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji

  • uwzględnia indywidualne potrzeby wychowanka.

  • stwarza warunki do indywidualnego i grupowego działania

  • wprowadza wychowanków do aktywnego uczestnictwa w życiu poprzez rozwijanie ich zainteresowań i zamiłowań

 

W ramach działalności internatu organizuje się :

Imprezy sportowe:

  • Dzień Sportu

  • Wielobój siłowy

  • Mecze gier zespołowych z drużynami ze środowiska

  • Jesienny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce siatkowej

  • Jesienny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce koszykowej

  • Jesienny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce nożnej

  • Świąteczny turniej o Mistrzostwo Zakładu w tenisie stołowym

  • Świąteczny turniej piłki nożnej

  • Środowiskowy turniej tenisa stołowego szkół ponadgimnazjalnych Trzemeszna

  • Wielkanocny turniej w unihokeja

  • Międzygrupowy turniej tenisa stołowego

  • Wiosenny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce koszykowej

  • Wiosenny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce siatkowej

  • Wiosenny turniej o Mistrzostwo Zakładu w piłce nożnej

  • Środowiskowy turniej gier zespołowych szkół ponadgimnzjalnych Trzemeszna

  • Turniej piłki nożnej Szkół Podstawowych MiG Trzemeszno o puchar Dyrektora Zakładu

Wieloletnie doświadczenia w pracy z młodzieżą społecznie niedostosowaną pozwalają twierdzić, że sport i turystyka to poważni sprzymierzeńcy w osiąganiu wyznaczonych celów w pracy wychowawczo – resocjalizacyjnej.

To właśnie te dziedziny umożliwiają wyzwalanie aktywności w kierunkach społecznie akceptowanych, pozwalają poprzez terapię ruchową rozładowywać napięcia emocjonalne oraz eliminować antagonizmy i różnice w podziałach „drugiego życia”. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej jest najlepszą promocją zdrowego i aktywnego stylu życia. Daje to podstawy do harmonijnego rozwoju młodych ludzi i przygotowuje ich do pełnienia różnych ról społecznych, np. praca zawodowa, wychowywanie własnych dzieci.

Istotnymi celami w pracy resocjalizacyjnej mogą być również :

  • rozwijanie współzawodnictwa sportowego opartego na zasadzie fair play,

  • wzmacnianie pozytywnych zachowań,

  • podnoszenie samooceny wychowanków,

  • kształtowanie właściwych postaw jako kibiców,

  • wskazywanie pozytywnych przykładów i autorytetów,

  • doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania w zespołach,

  • wskazywanie sposobów pokonywania własnych słabości itp.

Duże znaczenie dla rozwoju sportu ma fakt, że posiadamy bogatą bazę w postaci boiska zewnętrznego do gry w piłkę koszykową, halę sportową na której można rozgrywać turnieje gry w siatkówkę, badmintona , tenis ziemny oraz siłownię. Posiadamy również, stół bilardowy, pełne wyposażenie do LA. Opierając się na tej bazie, możemy zaproponować naszym wychowankom szereg atrakcyjnych imprez, w których każdy znajdzie coś dla siebie.

Na terenie naszego Zakładu działa Uczniowski Klub Sportowy „Kiliński”, w szeregach którego zrzeszeni są nie tylko nasi wychowankowie ale również pracownicy. W zakresie działań UKS nastawieni jesteśmy na organizację zajęć dla wychowanków uzdolnionych sportowo oraz dla wszystkich chętnych chcących skorzystać z aktywnej formy rekreacji i wypoczynku.

W ramach UKS działają następujące sekcje :

  • piłki nożnej,

  • koszykówki,

  • tenisa ziemnego,

  • bilardowa.

  • tenisa stołowego

  • kulturystyka

Konkursy:

  • Konkurs Mistrzostwo Zakładu w grach stolikowych

  • Konkurs zadań komputerowych

  • Konkurs na najlepiej udekorowaną grupę w okresie Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia

  • Konkurs plastyczny

 

Turnieje:

  • Turniej gier logicznych

  • Jesienny turniej w piłkarzyki

  • Noworoczny turniej gier i zabaw umysłowych

  • Turniej gier telewizyjnych „Play Station”

  • Turniej w darta

  • Kalambury

  • Wielkanocny turniej w bilarda

 

Zajęcie tematyczne:

  • Zajęcia edukacyjne

  • Zajęcia z kultury

  • Zajęcia czytelnicze

  • Zajęcia w siłowni

  • Godzina wychowawcza

  • Bilard

  • Dart

  • Piłkarzyki

  • W okresie wakacji „Spotkania przy grillu”

 

Ponadto organizuje się :

  • Imprezy kulturalno – oświatowe poza zakładem : wycieczki, wyjazdy do kina, zwiedzanie okolicznych miejscowości,

  • Imprezy sportowo – rekreacyjne poza zakładem : udział w biegach , spływach kajakowych, wyjazdy na basen ;oraz udział zwycięzcy zakładowego turnieju Strong – Man w turnieju lokalnym

  • Spotkania z ciekawymi ludźmi ;pasjonatami , mistrzami w swoim dziedzinach

 

 

 

  1. Działalność szkoły

 

Wychowanek przebywający w zakładzie może liczyć na ofertę edukacyjną dostosowaną do jego potrzeb, możliwości psychofizycznych; może realizować szkołę podstawową, gimnazjum i szkołę zasadniczą. W przypadku trudności w opanowywaniu materiału programowego wychowanek ma zapewnioną pomoc nauczyciela w trakcie zajęć lekcyjnych, w trakcie zajęć zespołu wyrównawczego a także specjalistyczną pomoc pedagoga prowadzącego rewalidację i pracę terapeutyczną uczniów dyslektycznych. Szkoła zapewnia mało liczne zespoły klasowe, co powoduje możliwość stosowania daleko idącej indywidualizacji wymagań, podejścia i sposobów realizacji programu. Na jakość pracy szkoły i uczniów korzystnie wpływa bardzo dobre wyposażenie klaso -pracowni w najnowocześniejszy sprzęt audiowizualny i zestawy pomocy dydaktycznych.

Szkoła jako jeden z działów pracy resocjalizacyjnej organizuje między innymi takie konkursy jak :

  • miliard w rozumie

  • konkurs wiedzy z podstaw przedsiębiorczości

  • wiedzy polonistycznej

  • wiedzy matematycznej

  • szkolny turniej ortograficzny

  • na najlepszego ucznia w nauce, czytelnictwie i zachowaniu

  • oraz inne zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami wychowanków

Na terenie szkoły funkcjonują również takie koła zainteresowań jak :

  • komputerowe,

  • ekologiczne,

  • językowe,

  • sportowe,

  • teatralne,

  • młodego majsterkowicza.

 

 

 

 

  1. Działalność warsztatów

 

Kształcenie zawodowe wychowanek może realizować wybierając jeden z trzech zawodów : ślusarz, stolarz, murarz. Ponadto może uzyskać przyuczenie do zawodu z drugiej specjalności. Doskonalenie zawodowe jako bardzo istotny element wyposażenia młodego człowieka to problem na który zwraca się szczególną uwagę – dlatego też wychowanek może uzyskać dodatkowe kwalifikacje zawodowe, np. operatora wózków widłowych, czy też skorzystać z efektów starań i poszukiwań szkoleń w ramach funduszy unijnych.

Warsztaty mogą realizować program na wysokim poziomie dzięki stałemu doposażaniu parku maszynowego, nadążającemu za najnowszymi osiągnięciami w tej dziedzinie.

Warsztaty Szkolne Zakładu Poprawczego w Trzemesznie aktywnie współpracują z lokalnymi jednostkami samorządowymi i budżetowymi.

Kierownictwo warsztatów reaguje na potrzeby lokalnego szkolnictwa otwartego. Należy zaznaczyć, że wychowankowie bardzo chętnie i z zaangażowaniem włączają się w tego typu inicjatywy społeczne wiedząc, że w ten sposób pomagają innym osobom potrzebującym, a zwłaszcza dzieciom.

Uczniowie warsztatów od kilku lat sprawują opiekę nad Ogródkiem Jordanowskim położonym przy Zakładzie. Okresowo dokonują w czynie społecznym napraw i remontów elementów wyposażenia placu zabaw takich, jak huśtawki, zjeżdżalnia, piaskownica itp. Warsztaty prowadzą również na bieżąco współpracę z Przedszkolem Samorządowym Nr 1 w Trzemesznie. Uczniowie warsztatów wykonują pomoce dydaktyczne, zabawki oraz elementy dekoracyjne dla dzieci przedszkolnych.

Z uwagi na zamknięty charakter placówki w Trzemesznie organizowane są corocznie wycieczki szkoleniowe do określonych zakładów produkcyjnych. Celem ich jest integracja wychowanków ze środowiskiem otwartym, poznanie nowoczesnych technologii produkcyjnych oraz zorientowanie się w aktualnych potrzebach rynku pracy

 

 

 

  1. Zespół Diagnostyczno – Korekcyjny

 

Zespół Diagnostyczno – Korekcyjny jest z wychowankiem od momentu przybycia do opuszczenia placówki. Ważnym momentem jest opracowanie dla każdego wychowanka Indywidualnego Planu Resocjalizacji, dostosowanego do potrzeb i możliwości Aktywność wychowanka w realizacji IPR – u gwarantuje mu opuszczenie placówki w zaplanowanym terminie.

Wychowanek może liczyć na pomoc w rozwiązywaniu osobistych spraw, problemów; oznacza to możliwość korzystania z indywidualnej terapii psychologicznej, pedagogicznej, rozmów wspólnego bycia, nabywania umiejętności radzenia sobie z trudnościami, problemami. Wychowanek może liczyć na pomoc w naprawie więzi emocjonalnych z najbliższymi, odnowie tych więzi, w poszukiwaniu rodziców czy rodzeństwa. Wychowanek samotny, bezdomny może przestać bać się przyszłości , gdyż w zależności od potrzeb i możliwości opuszczając zakład nie będzie sam, nie będzie bezdomny. Jesteśmy w stanie załatwić mieszkanie, umieścić wychowanka w jednej z fundacji / Barka. Otwarte Drzwi, Wybieram Wolność/ a to już jest szansa na lepszy start, na lepsze rozpoczęcie nowego , samodzielnego życia. Fundacje to również możliwość spędzenia urlopu w sytuacji gdy nie ma innej możliwości.

Resocjalizacja, praca z młodzieżą nie może mieć prawidłowego przebiegu bez ścisłej współpracy z rodzicami .

Rodzic ma prawo i jest zachęcany do współpracy. Ma prawo do uzyskiwania stałych informacji o jakości zachowania syna, do nieograniczonego kontaktu z pracownikami. Zakład gwarantuje rodzicom pomoc, porady, udział w rozwiązywaniu trudnych problemów rodzinnych , wychowawczych. Rodzice – gdy tylko zechcą – mogą korzystać z pedagogizacji, czyli pomocy w zrozumieniu dorastających synów, na zalecenia dotyczące sposobu pracy z synem po opuszczeniu zakładu jak również w trakcie pobytu; czyli dawanie prawidłowego wsparcia, wzorców, integracji rodziny, konieczności zmiany niektórych cech środowiska rodzinnego.

Pomoc tę świadczymy korespondencyjnie, telefonicznie, w trakcie odwiedzin, w czasie trwania Zjazdu Rodziców- organizowany on jest jeden raz w roku, po zakończeniu roku szkolnego. Rodzice wychowanka nie mogą się czuć osamotnieni, opuszczeni i bezradni, oczekując z lękiem na przybycie syna do domu.

 

  1. Inne działy

 

Oferta resocjalizacyjna nie może być oderwana od życia i zajmować się wychowaniem w próżni. Dlatego oferta zakładu to również służba zdrowia ( lekarz pierwszego kontaktu, pielęgniarka, stomatolog, psychiatra) nie tylko dbająca o zdrowie wychowanków i lecząca ich , ale także prowadząca profilaktykę prozdrowotną.

Innym ważnym elementem pracy są posługi duszpasterskie – nabożeństwa, nauki, sakramenty święte.

Ofertę uzupełnia o ubiór , zakupy,wyżywienie ,środki czystości – dział gospodarczy.

 

 

Powyższa oferta ma ułatwić, zmotywować wychowanka do realizacji IPR, do

zachowania zgodnego z regulaminem i oczekiwaniami, do czynienia starań o stałe postępy.

W tych warunkach realizowany proces resocjalizacji zawarty w opracowanym Indywidualnym Planie Resocjalizacji powinien przebiegać sprawnie i efektywnie. Realizują go pracownicy pedagogiczni posiadający wyższe, specjalistyczne / co najmniej dwukierunkowe / wykształcenie, dysponujący odpowiednimi do sprawowanej funkcji cechami osobowymi, otwarci na świat, na drugiego człowieka, stale doskonalący swoją wiedzą i umiejętności czyli kompetencje.

Nowoczesność, fachowość, indywidualizacja, wysokie wymagania wobec pracowników, zaspokajanie możliwie wielu potrzeb wychowanka – to oferta dla wychowanka; zwiera ona także wysokie wymagania w stosunku do niego.

Wysoki poziom proponowanych warunków, fachowość kadry pedagogicznej, możliwość wszechstronnego rozwoju, terapia, szkolenie ogólnokształcące i zawodowe, doskonalenie zawodowe, indywidualizacja pracy dostosowana do osobniczych cech i możliwości wychowanka – to gwaranty powodzenia pracy wychowawczej a tym samym sukcesu młodego człowieka, który na jakiś czas znalazł się pod naszą opieką i za którego świadomie wzięliśmy odpowiedzialność.

Warunkiem nie do przecenienia w uzyskaniu sukcesu jest pozytywna aktywność wychowanka poprzedzona akceptacja sytuacji w której się znalazł i chęcią zrobienia czegoś dobrego ze swoim życiem. Wymagania w stosunku do wychowanka są wysokie, ocena stała, dokładna rzetelna. Jesteśmy przekonani, że proponowany sposób pracy i jej jakość nie pozwoli wychowankowi pozostać biernym.

 

Opr. MN/AL

 

Kontakt

ZP w Trzemesznie
62-240 Trzemeszno
ul. Adama Mickiewicza 35

P.o. dyrektora ZP:
mgr Łukasz Staszewski

call61 41 54 259

Fax: 61 42 90 309

sekretariat@trzemeszno.zp.gov.pl

Większa czcionka
Kontrast klasyczny

Data ostatniej aktualizacji: 2021-03-29